De verzamelde bedrijfscodes zijn daarom beoordeeld op acht verschillende onderdelen, zoals te zien is in de tabel hierboven: (1) doelstelling, (2) sancties, (3) definities, (4) rapporteerbeleid, (5) persoonlijke relaties, (6) gebruik van bedrijfsmiddelen, (7) smeergeld en (8) geschenken. Per onderdeel dat werd behandeld, werd één punt toegewezen aan de bedrijfscode. Het niet behandelen van een onderdeel leverde logischerwijs geen punt op. Het gemiddelde van de acht onderdelen resulteerde uiteindelijk in de eindscore, waarbij een eindscore van 1 betekent dat de code volledig is en een eindscore van 0 dat die onvolledig is (op genoemde onderdelen). Voor de duidelijkheid: een lage eindscore betekent niet per se dat de betreffende organisatie minder maatschappelijk verantwoord onderneemt. Een meer complete bedrijfscode kan echter wel bijdragen aan meer verantwoord (inkoop)gedrag.
Volledigheidsscores
Aan de hand van de tabel lijkt er geen duidelijk verband vast te stellen tussen de volledigheidsscores van bedrijfscodes en de sectoren waarin bedrijven actief zijn. Waar ABN Amro bijvoorbeeld een hoge volledigheidsscore heeft, hebben Rabobank Groep en ING een relatief lage volledigheidsscore. Laatstgenoemde lijkt enkel de doelstelling van de bedrijfscode te benoemen. Verder laat de figuur hieronder zien dat, ondanks het feit dat bedrijven met een hogere spend-quote over het algemeen een hogere volledigheidsscore hebben, er ook geen duidelijk verband lijkt te zijn tussen de volledigheid van de bedrijfscodes en de spend-quote van de grootste Nederlandse bedrijven (Bron: Andriesse, F., Corts, J. (2019) De Deal! 30. Deal!2019/5).
Inkoopspecifieke code
Wat betreft de verschillen tussen de onderdelen van de bedrijfscode laat de tabel zien dat ze allemaal informatie verschaffen over de doelstelling. Dit is ook meteen het enige dat ze gemeen hebben. Uit de tabel blijkt dat de meerderheid van de bedrijven nog geen volledige bedrijfscode heeft ontwikkeld. Alleen ABN Amro en Signify lijken dat te hebben gedaan, waarbij laatstgenoemde ook nog een inkoopspecifieke code heeft. Zes van de zeven bedrijven met een bijna volledige code (een eindscore van 0,88) schieten tekort bij het onderdeel definities. De andere onderdelen lijken wel aan bod te komen. Daarnaast zien we dat de meeste codes die informatie verschaffen over de straffen en sancties, dat ook doen over het rapporteerbeleid.