Strategisch partnership
Wanneer wordt gestreefd naar een strategische samenwerkingsrelatie, een partnership, dan begint dit al met de manier waarop de sourcing wordt ingericht. Tijdens de sourcing- en/of implementatiefase gaan partijen in gesprek over gezamenlijke doelstellingen, belangen en elkaars normen en waarden. Afspraken hierover worden vastgelegd en jaarlijks op de (strategische) agenda gezet om op basis van bijvoorbeeld 360-gradenfeedback te evalueren en zonodig bij te stellen. Net als het juridische contract, wordt ook het sociale contract ondertekend om het belang van een constructieve samenwerking te benadrukken. Met een considerans kunnen dergelijk afspraken gemaakt worden.
Gezamenlijke belangen
De uitdaging is dus om af te spreken hoe tijdens de contractperiode bijvoorbeeld met de dynamiek wordt omgegaan. Dit is al bij reguliere werkzaamheden al heel waardevol, maar helemaal in tijden van crisis. Het contract legt de basis voor het kennen van elkaar en elkaars doelstellingen en belangen. Dit maakt het makkelijker om elkaar te helpen als dat nodig is, niet het onmogelijke te verwachten en in gesprek te blijven. Gemaakte afspraken en transparantie zorgen voor het wederzijdse vertrouwen dat partijen elkaar niet saboteren, maar juist samenwerken. Vanuit gedeelde doelstellingen en belangen hebben beide immers gezamenlijke belangen: excellente producten en dienstverlening.
Selectie- en gunningscriteria
Wanneer wordt gezocht naar een strategische samenwerkingsrelatie, dan geldt als vuistregel dat inkopende organisaties potentiële leveranciers dienen te beoordelen op factoren die verdergaan dan alleen de prijs. In tabel 1 zijn daarom enkele basisselectiecriteria en aanvullende selectiecriteria gericht op duurzame samenwerking benoemd. Die zijn relevant voor het zoeken naar de juiste leverancier. In tabel 2 staan basisgunningscriteria gunningscriteria gericht op duurzame samenwerking weergegeven, die zijn relevant voor het zoeken naar de juiste oplossing.
5 samenwerkingsregels
Andere manieren van samenwerking vergen ook andere soorten relatiemanagement. Hierbij zijn vijf ‘samenwerkingsregels’ van toepassing:
- Focus op resultaten, niet op transacties; verschuif de focus op specifieke transacties naar gewenste resultaten. In plaats van transacties in te kopen, koop je resultaten in die een bijdrage leveren aan jouw businessdoelen.
- Focus op ‘wat’, niet op ‘hoe’; als een partnerschap werkelijk uitkomstgericht is, kan het niet langer een veelvoud aan SLA’s omvatten die de contractmanager vervolgens moet micromanagen.
- Maak afspraken over duidelijk gedefinieerde en meetbare uitkomsten; zorg dat iedereen op één lijn zit voor wat betreft de gewenste uitkomsten.
- Hanteer een prijsmodel en incentives die samenwerking en uitkomsten optimaliseren; biedt de leverancier de tools, autonomie en autoriteit om strategische investeringen te doen in langdurige samenwerkingsrelaties die in de loop der tijd een grotere return on investment en waarde kunnen genereren.
- Hanteer een governancestructuur die inzicht biedt en niet slechts toezicht; deze governance moet transparantie en vertrouwen wekken in hoe de activiteiten zich ontwikkelen en verbeteren. Identificeer waar potentiële risico’s, bedreigingen en uitdagingen zich kunnen voordoen tijdens de uitvoering van het contract.