Snelheid
Dit waardelement wordt ook voor inkoop steeds belangrijker. Niet alleen vanwege de hierboven genoemde schaarste en ketenverstoringen, maar ook doordat het gedrag van consumenten grilliger wordt. Dit uit zich in de praktijk bijvoorbeeld in hoe snel nieuwe leveranciers gevonden kunnen worden, contracten kunnen worden gesloten, maar ook hoe besluiten kunnen worden genomen op basis van correcte data. De time to insight, de tijd die het kost om tot het juiste inzicht te komen, wordt steeds belangrijker en zal net als time to market een factor worden waarop wordt gestuurd. Digitale versnellers, steeds vaker ook gebaseerd op kunstmatige intelligentie, kunnen de time to insight drastisch verlagen. Applicaties die bijvoorbeeld automatisch rapporten genereren, data kunnen opschonen/verrijken, maar ook tools voor digitale ondertekening van documenten kunnen het inkoopproces verder versnellen.
Risicomanagement
Procurement- en contractmanagementprofessionals spelen een steeds grotere rol in risicomanagement. Risico’s moeten in kaart gebracht, beoordeeld en gemitigeerd worden. Leveranciersrisico’s worden al gemonitord bij de onboarding van leveranciers in de systemen en tijdens de uitvoering van contracten. Voor de belangrijkste leveranciers wordt een 360-gradenprestatie en risicomanagementprofiel opgebouwd. Meestal is dat op basis van alle data die toch al beschikbaar zijn in de interne systemen of via externe databronnen. Vanuit verschillende dimensies (prijs, waarde, kwaliteit, risico’s, compliance) wordt een profiel opgebouwd. Dit kan aangevuld worden met realtime-informatie, bijvoorbeeld vanuit het nieuws (bosbranden, stakingen, lockdowns, et cetera). Hiermee wordt besluitvorming vergemakkelijkt en voorkom je blinde vlekken bij een leverancier.
Duurzaamheid
Steeds meer organisaties realiseren zich dat om doelstellingen te behalen op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en CO2-reductie, er juist ook naar de toeleveranciers en misschien ook verder de toeleveringsketen in gekeken moet worden. Hiervoor ontstaat een groeiend aantal aanbieders van sustainable procurement technology. Dit zijn tools waarmee je CO2-reductieprogramma’s, circulaire initiatieven en transparantie in de keten kunt vormgeven, meten en bijsturen.
Innovatie
Tot slot zien wij bij steeds meer organisaties, met name in de technologiesector, procurement aan het roer staan van de innovatieagenda. Innovatie komt immers steeds meer van buiten naar binnen. Professionals die hiervoor worden ingezet zijn technisch onderlegd en doorgronden het product. Zij hebben echt voeling met waar het product zich in de levenscyclus bevindt en welke innovaties wanneer nodig zijn. Vervolgens bepalen ze welke leveranciers betrokken worden en hoe de prestatie gecontracteerd wordt.